De legendarische acteur James Dean verongelukte op 30 september 1955 achter het stuur van zijn Porsche 550 Spyder, die hij ‘Little Bastard’ had gedoopt. Terwijl Dean ter plekke overleed, leefde ‘Little Bastard’ verder—alsof de auto bezeten was.
Dr. William Eschrich kocht de wrakstukken van de Porsche en plaatste de motor in zijn Lotus IX-raceauto. Hij leende vervolgens de versnellingsbak en onderdelen van de ophanging uit aan een collega-racer, de arts Troy McHenry. Tijdens sportwagenraces in Pomona in 1956 crashte Eschrich, maar hij overleefde de klap ternauwernood. McHenry had minder geluk: hij kwam in dezelfde race om het leven. Zo begon de beruchte vloek van ‘Little Bastard’.
De volgende eigenaar van de Porsche was de beroemde “King of Kustoms”, George Barris, bouwer van de originele Batmobile. Barris, die niet terugdeinsde voor een sterk verhaal, zou snel ondervinden dat dit geen gewone auto was.
Bij een inbraak probeerden dieven het stuur van ‘Little Bastard’ te stelen. Eén van hen sneed zich ernstig aan het wrak en vluchtte in paniek. De auto leek hongerig naar bloed. Barris leende het wrak uit voor een project rond verkeersveiligheid, maar de vloek bleef toeslaan. In maart 1959, terwijl de auto in een opslagplaats in Fresno stond, vatte hij plotseling vlam. Opmerkelijk genoeg bleef de schade beperkt tot twee gesmolten banden en wat verschroeide verf.
Ondertussen verkocht Barris een paar banden van de Porsche. Beide banden klapten tegelijk, waardoor de nieuwe eigenaar van de weg raakte. Wonder boven wonder bleef hij ongedeerd.
Tijdens een tentoonstelling op een school in Sacramento viel de Porsche van zijn display, waarbij een leerling zijn heup brak. De tragedie eindigde niet daar. George Barkus, de chauffeur die ‘Little Bastard’ vervoerde naar verschillende expo’s, verloor de controle over zijn vrachtwagen. Hij overleefde het ongeval, maar werd verpletterd toen de Porsche van de truck gleed.
In 1960 bereikte het verhaal een climax: ‘Little Bastard’ verdween spoorloos uit een verzegelde treinwagon tussen Miami en Los Angeles. Ondanks een beloning van een miljoen dollar in 2005, blijft de verblijfplaats van de Porsche onbekend en leeft de legende voort.
En zou de ‘Little Bastard’ die we in Autoworld hebben staan misschien…?