Top

News

Van 6 tot 28 mei 2017: In the spotlight 'Fiat 500 (Cinquecento) - 60 Years'01/05/2017

News

Van alle iconische Italiaanse auto’s is de Fiat 500 zonder twijfel de meest romantische. Ter gelegenheid van de zestigste verjaardag van deze Cinquecento wordt een tiental exemplaren in de kijker gezet in Autoworld.

Fiat startte in 1957 de productie van de Nuova 500, die zo werd gedoopt om hem te onderscheiden van de Fiat 500 uit 1936. Die laatste werd op zijn beurt omgedoopt tot ‘Topolino’. Het autootje van de hand van Dante Giacosa bleef in productie tot 1975 en droeg zijn motor achterin. Dat vertaalde zich in een relatief ruim interieur in vergelijking met de totale lengte van het ‘bolletje’.

Tijdens zijn bijna twintigjarige carrière volgden heel wat modellen elkaar op, al voldeed de Nuova 500 bij zijn lancering in 1957 niet aan de verwachtingen. In 1958 kreeg de ‘Economica’ het gezelschap van een beter uitgeruste ‘Normale’-variant. In hetzelfde jaar verscheen ook de ‘Sport’, met een motor van 499,5 cm³ en een vermogen van 21,5 pk. Hij was eenvoudig te herkennen aan zijn rode koetswerk en de rode lijnen, alsook aan het metalen open dak, dat het (kunst)stoffen exemplaar verving. Twee jaar later werd hij aangevuld met de ‘D’-versie, waarvan de lijn werd bekroond met de ‘Compasso d’Oro’, de hoogste Italiaanse onderscheiding op het gebied van design. Met de ‘Giardinieri’ uit 1960 werd de Fiat 500 het favoriete bedrijfsvoertuig van bakkers, groenteboeren en kleine producenten, die hem gebruikten voor hun leveringen. In 1965 zag de ‘F’ het levenslicht, uitgerust met scharnierende deuren. Daarna volgden nog de luxeversie ‘L’ in 1968 en de ‘R’ (Rinnovata – gerenoveerd) in 1972.Tot slot lanceerde Fiat in 1974 met succes de opvolger van de 500, de Fiat 126.

De meest gereputeerde koetswerkbouwers werkten mee aan een of ander model uit de reeks. Om er maar enkele te noemen: Bianchina, Ghia, Lombardi, Moretti, Pininfarina, Siata, Vignale en Zagato.



Powered by creaxial   -   Privacybeleid