Top

News

Car in the Picture: De VW Kever Type 1 14/02/2017

Tijdens deze maand waarin de Kever centraal staat, waren we het onszelf verplicht om deze rubriek aan de allereerste Kever te wijden: de Type 1 waarvan er een exemplaar in de afdeling populaire auto’s staat.

De Volkswagen Kever werd in 1934 door Ferdinand Porsche ontwikkeld. De auto moest twee volwassen en drie kinderen met een snelheid van 100 km/u kunnen vervoeren, zonder meer dan 7 l/100 km te verbruiken. In 1931 had Porsche al een ‘publieksauto’ ontworpen voor rekening van Zündapp, een constructeur van motorrijwielen. Twee jaar later deed hij hetzelfde voor NSU. Ook Mercedes had op vraag van Porsche een dertigtal prototypes gebouwd.

De ingenieur liet zijn keuze vallen op een ontwerp met een luchtgekoelde 4-cilinder boxermotor en een achterophanging met pendelas. De ontwikkeling werd in 1938 beëindigd. De Führer doopte de auto ‘KdF-Wagen’, waarbij KdF staat voor ‘Kraft durch Freude’ (kracht door vreugde).

De productie zou echter pas na de oorlog van start gaan, dankzij de Britten nog wel. En meer bepaald majoor Ivan Hirst. Onder zijn leiding werd de productie opgestart en in 1946 werden er elke maand enkele duizenden exemplaren voor het Britse leger geassembleerd. Ze hadden een kaki kleur en droegen de naam Volkswagen Type 1. Het was ook in die periode dat het dorp dat naast de fabriek lag, tot Wolfsburg omgedoopt werd. De oudste modellen zijn herkenbaar aan de dubbele achterruit, wat de reden is waarom sommige liefhebbers dit model de ‘brilkever’ noemen.



Powered by creaxial   -   Privacybeleid